۱۳۹۱ شهریور ۸, چهارشنبه

هنوز بازیگری برایم به کار روتین تبدیل نشده است


قدس آنلاین: نمایش عمومی فیلم' ضد گلوله' اغازی دوباره برای زاله صامتی است که کم و بیش با کارهای طنز اشنایت کاملی دارد.
ژاله صامتی متولد در سال 1351 و فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنر می باشد فعالیت هنری خود را با حضور کوتاه در فیلم «دت یعنی دختر» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی آغاز کرد و پس از آن در سال 1373 به عنوان بازیگر نقش اول فیلم «دشت ارغوانی» به کارگردانی نادر مقدس انتخاب شد.

او فعالیت حرفه ای را با بازی در فیلم‌های سینمایی «سایه به سایه»، «از جنوب تا شمال»، «خفاش»، «آخرین نبرد»، «فرار مرگبار» و «مربای شیرین» در پی گرفت. وی همچنین در مجموعه‌های تلویزیونی متعددی از جمله «یحیی و گلابتون»، «سفر به سرزمین ملائک»، «هتل»، «فکر پلید»، «مجتمع فرخ و فرج»، «آژانس دوستی» و «این زمینی‌ها» حضور داشته است.که البته بیشترمعروفیتش را مدیون بازی در مجموعه یحیی وگلابتون وهم بازی شدن با مرحوم حسین پناهی است.
به بهانه اکران فیلم سینمایی ضد گلوله با وی گفتگویی ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:
*خانم صامتی تا جایی که یادم می آید بیشتر شما را درقالب نقشهای زنهای عصبی ولی فعال بیشتر دیده ام این قضیه یک اتفاق بوده است؟
**هرکدام از بازیگران در بازیگری با حرکات بیرونی وزمان کوتاه نقش های متفاوتی را ایفا می کنیم این ویژگی های نمایشی یک فیلم است که هر بازیگری به شکلی آن را ایفا می کند.
من برای همه نقشهایم از جامعه اطرافم الهام گرفته ام ومعتقدم ما فعال ترین زنهای دنیا را داریم وهمانطور که شما هم گفتید در قالب نقشهای متعددی که ایفا کرده ام چه شهری چه روستایی این قضیه را لحاظ کرده ام.
*تقریبا اکثر کارهایی که شما انجام داده اید نقشهایی بوده که نه طنز که موقعیتهای طنز داشته است حتی چند موردی هم طنز کلامی را به خاطر می آورم.
**بله درست است من کلا این نوع کارها را ونه طنز صرف را دوست دارم چون حداقل برای بیننده این اتفاقات در لحظه پیش می آید وبرایش لذت بخش است.
*اجازه بدهید برویم سراغ فیلم ضد گلوله که هم این روزها بر پرده سینما هاست وهم بهانه گفتگوی ما با شما.خانم صامتی،چیزی که همین اول می توانم در خصوص این نقش بگویم رگه های کمیکی است که در بازی شما وجود دارد چه مقدار از این شخصیتی که شما در این کار ایفا کردید برگرفته از نوع بازی شما وچه مقدار مربوط به شخصیتی است که نوشته شده است؟
** نقش فرخ که من در فیلم ضد گلوله بازی کردم وجوه شخصیتی زیادی دارد.همانطور که خودتان هم گفتید وحتما هم کار را دیده اید گاهی در عین جدیت، رفتاری با رگه‌های کمیک از خود بروز می‌دهد و گذشته از همه اینها برایم تجربه نو وتازه ای بود هر چند بدون اغراق بگویم که تا به حال هیچ کدام از نقش‌هایم شبیه هم نبوده‌اند.
*به خاطر همین هم هست که کم کارهستید؟
**بله دقیقا.چون هنوز هم بازیگری برایم به کار روتین تبدیل نشده است و با آن رابطه عاشقانه‌ای دارم.
**در خصوص بخش دوم سئوالتان هم باید بگویم که من همیشه وبرای همه کارهایم خیلی قبل از اینکه جلو دوربین قرار بگیرم مدتها با نقش کلنجارمی شوم وبرای خودم روتوشش می کنم وچند اتود از نقش فراهم می کنم.باید بگویم که انصافا نقش خوب نوشته شده بود ومن هم سعی کردم با شیوه بازی ام اورا عینیت ببخشم.
*بجزاینها که گفتید نقش برایتان چه ویژگی ها وجذابیتهایی داشت که برای پذیرش آن ترغیب شدید؟
** یکی از دلایلی که این کاررا پذیرفتم فیلمنامه خوبی بود که به دستم رسید فیلمنامه ای که به نظرم فراز وفرود معقولی داشت ودر واقع کار روی برگه کاغذ شکل وشمایل درستی داشت خیلی پیش از اینکه من بخواهم به آن بدهم.ودر واقع چون فیلمنامه حین کار نوشته می شد به راحتی امکان این را داشتیم که بالا وپایین کنم.
*به عنوان یک بیننده سرنوشتی برای فرخ ندیدم.
**مخالفم.چون تکلیف این کاراکتر از اول مشخص بود ولی شاید چیزی که شما تصورکرده اید به حذف شدن سکانسهای پایانی کار بر می گردد.هر چند خوشبختانه این حذفیات اینقدر نبود که به کار ونقش لطمه بزند.
*از فعالیتهای اخیرتان بگویید.
**امسال فیلمنامه های زیادی به دستم رسید ولی چون هیچکدامشان جذابیتی برایم نداشت ترجیح دادم بیکار بمانم.
*خانم صامتی به عنوان آخرین سئوال کمی در خصوص بحث روز دستمزد بازیگران صحبت کنید بحثی که تقریبا هر روز مطرح می شود.آیا واقعا دستمزد بازیگران زیاد است؟
** بله اتفاقا بحث خوبی است هر چند دارد مدتی است حداقل برای مطبوعات به یک معضل تبدیل می شود
نمی دانم چرا وقتی بحث دستمزد بازیگران می شود عده ای فقط رقم نجومی دستمزد برخی از همکاران را می بینند ودر کنارش وضعیت بازیگران تئاتر یا برخی از دوستان را که سالی یک کار هم انجام نمی دهند یا بازیگرانی که حتی حاضرند برای یک نقش خوب پولی دریافت نکنند نمی بینند.
به نظرم یکی از دلایل دستمزد گزاف ستارگان سینما برای مردم عادی وجود این توهم است که مردم به خاطر آنها به سینما می روند وهمانطور که گفتم این قضیه اصلا عمومیت ندارد و فقط در مورد برخی از فیلم‌ها چنین ادعایی مصداق دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر