۱۳۹۱ شهریور ۲, پنجشنبه

امن ترین سرویس ایمیل چیست؟


شرکت مایکروسافت در یک رقابت سخت با گوگل و یاهو دست به بازسازی و تغییر چهره سرویس ایمیل هات‌میل خود زده و سرویس جدیدی به نام Outlook.com را در هفته گذشته معرفی و راه‌اندازی کرد.
شرکت مایکروسافت در یک رقابت سخت با گوگل و یاهو دست به بازسازی و تغییر چهره سرویس ایمیل هات‌میل خود زده و سرویس جدیدی به نام Outlook.com را در هفته گذشته معرفی و راه‌اندازی کرد. در بلند مدت، همه کاربران هات‌میل و Microsoft Live به سرویس جدید منتقل خواهند شد و تا به حال بیش از یک میلیون کاربر بر روی این سرویس جدید ایمیل ثبت‌نام کرده‌اند.همانطور که پیش از این هم خبر دادیم، برخی کاربران خوش‌ذوق از بی‌دقتی مایکروسافت سوءاستفاده کرده و توانستند در همان ساعات اول، ایمیل‌هایی به نام مدیرعامل مایکروسافت و یا دیگر شخصیت‌های مشهور جهان به ثبت برسانند. البته شاید این کاربران بیشتر از روی کنجکاوی و بازیگوشی این کار را کرده باشند ولی افراد سودجویی هم هستند که با ثبت نام‌های کاربری خاص به فکر نقشه‌های کلاهبرداری و فریب کاربران باشند.
در همین حال در یک مقایسه ساده بین رمز ورود Outlook.com با دیگر سرویس‌های ایمیل مشهور نظیر جیمیل و یاهو به نکات جالبی برخورد خواهید کرد:
- در سرویس ایمیل Outlook رمز عبور نمی‌تواند بیشتر از ۱۶ کاراکتر باشد اما حداقل، کوتاه‌ترین طول رمز عبور باید ۸ کاراکتر باشد.
- در سرویس ایمیل یاهو، رمز عبور می‌تواند بین ۶ الی ۳۲ کاراکتر باشد.
- در سرویس ایمیل جیمیل، شاید تا به حال کسی امتحان نکرده باشد، ولی جالب است که بدانید رمز عبور می‌تواند تا حداکثر ۲۰۰ کاراکتر باشد!
با این وجود آیا بهتر نبود که مایکروسافت هم مانند دیگر شرکت‌ها، امکان تعریف رمز عبور طولانی‌تری را می‌داد؟یقیناً مایکروسافت این رمزها را عیناً نگهداری نمی‌کند که نگران حجم و جای ذخیره آنها باشد. رمزهای عبور به صورت یک عبارت رمزگذاری شده (hash) نگهداری می‌شوند و در هر بار وارد کردن رمز عبور، عبارت hash جدید با عبارت hash ذخیره شده، مقایسه می‌شود.
البته طولانی بودن رمز عبور، همیشه به معنی امن‌تر بودن رمز نیست. کشف رمز طولانی ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰۱۲۳۴۵۶۴۷۸۹۰ خیلی آسان‌تر از کشف رمز کوتاه تر P42Aes13%y$ است. در عین حال قبول هم داریم که بسیاری از کاربران هیچ وقت از حداکثر طول رمز عبور استفاده نخواهند کرد و به کمترین تعداد کاراکترهای مجاز بسنده می‌کنند، ولی حداقل دادن این حق انتخاب، به نوعی تشویق و ترغیب کاربران برای بکارگیری شیوه‌های صحیح و امن می‌توانست باشد.
به عنوان نمونه، حالا که می دانید در Gmail می‌توان تا ۲۰۰ کاراکتر، رمز عبور تعریف کرد، چند نفر از شما به فکر امتحان و آزمایش این امکان افتاده‌اید!؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر