۱۳۹۱ شهریور ۴, شنبه

پیروزی اپل/سامسونگ محکوم به پرداخت۱ میلیارد دلار شد

ساعاتی پیش، پس از 21 ساعت رایزنی میان 9 نفر عضو هیئت منصفه دادگاه جنجالی اپل و سامسونگ، رأی نهایی اعلام شد. این رأی را باید یک پیروزی بزرگ برای اپل دانست، و یک شکست سخت برای سامسونگ.
ملت ایران:ساعاتی پیش، پس از 21 ساعت رایزنی میان 9 نفر عضو هیئت منصفه دادگاه جنجالی اپل و سامسونگ، رأی نهایی اعلام شد. این رأی را باید یک پیروزی بزرگ برای اپل دانست، و یک شکست سخت برای سامسونگ.
هیئت منصفه در ابتدا سامسونگ را به پرداخت مبلغی معادل 1.051.855.000 دلار به اپل محکوم کرد که بعد از بحث دوباره درباره دو مورد، این رقم به 1.049.343.540 دلار کاهش یافت.
هیئت منصفه سامسونگ را در زمینه نقض پتنت‌های کاربردی و طراحی اپل، به خصوص در مورد 20 تلفن هوشمندی که اپل به دادگاه معرفی کرده بود گناهکار شناخت. به علاوه، از نظر هیئت منصفه در اکثر موارد، تجاوز سامسونگ به حقوق اپل «آگاهانه و از روی عمد» بوده. ضمن اینکه هیئت منصفه پتنت‌های اپل را به رسمیت شناخته و تلاش تیم حقوقی سامسونگ برای اثبات عدم وجود آنها نیز با شکست روبرو شده.
سامسونگ هم یک پیروزی به دست آورده زیرا در مورد پتنت D'889 که در مورد طراحی ظاهری آیپد است، از جمله قاب تمام شیشه‌ای جلو، نوار باریک در حاشیه و گوشه‌های گرد، هیئت منصفه گلکسی تب 10.1 را از نقض پتنت‌های اپل مبرا دانسته.
در زمینه نقض «لباس تجاری» یا «عناصر غیرکاربردی یک دستگاه» هیئت منصفه سامسونگ را به خاطر کپی‌برداری از آیفون 3G مقصر دانسته ولی در مورد کپی‌برداری از آیپد، رأی به بی‌گناهی کمپانی کره‌ای داده است. این مورد آخر، نکته جالبی را در خود دارد زیرا سامسونگ در دفاعیات خود گفته بود که گلکسی تب 10.1 به خاطر قطعه اضافه به کار رفته در پشت تبلت نمی‌تواند ناقض پتنت طراحی آیپد باشد.
در سوی دیگر، هیئت منصفه اپل را در هیچ یک از موارد شکایت سامسونگ گناهکار تشخیص نداده، و با اینکه رأی به قطعیت وجود پتنت‌های سامسونگ داده ولی هیچ مبلغی به سامسونگ تعلق نخواهد گرفت.
مدیر روابط عمومی اپل، خانم «کِیتی کاتون» در اعلامیه‌ای که به مناسبت این پیروزی صادر کرده، نوشته که این پیروزی درباره به دست آوردن پول نبوده، بلکه: «ما این محصولات را می‌سازیم تا مشتریان‌مان را دلشاد نگه داریم، نه اینکه رقبا وقیحانه از روی آنها کپی کنند. دادگاه‌های میان اپل و سامسونگ درباره چیزی بیش از پتنت‌ها یا پول بود. درباره ارزش‌ها بود.»
هنوز نباید این دادگاه را تمام شده تلقی کرد، زیرا احتمال دارد که سامسونگ درخواست تشکیل دادگاه تجدید نظر را ارائه کند و در آن دادگاه مبلغ جریمه در نظر گرفته شده کاهش یابد، ولی این رأی را می‌توان یک پیروزی بزرگ برای "خلاقیت و نوآوری" دانست. سامسونگ قصد داشت وضعیت خود را از "تهدید خلاقیت در صنعت" به "مذاکره در پای میز" تبدیل کند و اگر موفق می‌شد، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شد. ولی حالا با این رأی، اپل به همه رقبا نشان داده که اگر بی‌محابا دست به کپی‌برداری بزنند، دادگاهی هم هست که از حقوق مادی و معنوی این کمپانی دفاع کند.
اگر تصمیم نهایی دادگاه به قوت خود باقی بماند، سامسونگ و خیلی دیگر از توسعه‌دهندگان اندروید باید مبالغ اضافه‌ای را بابت حق امتیاز به اپل پرداخت کنند. در این میان گوگل را باید بازنده‌ای بزرگتر از سامسونگ دانست. زیرا گمان نمی‌رود که اپل با این پیروزی بزرگ، در همین نقطه متوقف شود. حمله‌های حقوقی بیشتر از جانب اپل اگر فقط یک نتیجه داشته باشند، باز هم ادامه خواهند یافت و آن نتیجه می‌تواند سد کردن راه پیشرفت اندروید باشد یا زیر سؤال بردن آن در اذهان تولیدکنندگان و خریداران.
این پیروزی یک نتیجه دیگر هم دارد. آنهایی که تا دیروز رسیدن قیمت هر سهم اپل به بالای 650 دلار را نتیجه تشکیل حباب بر روی این سهام می‌دانستند، دوشنبه صبح برای خرید آن جلوی بازار بورس نیویورک صف خواهند کشید چون فقط در معاملات چند ساعته بعد از بسته شدن بازارهای مهم، سهام اپل 12 دلار گران‌تر معامله شد. و اگر این، عکس‌العمل بازارها و سرمایه‌گذاران کوچک‌تر است، عکس‌العمل بزرگان را دیگر خودتان تصور کنید.
حالا که قانون هم به خلاقیت اپل روی خوش نشان داده و بر آن ارج نهاده، باید گفت که جاده موفقیت باز شده و این کمپانی با تجدید اعتبار خود، با قدرت تمام به پیش خواهد رفت تا به اولین کمپانی 1 تریلیون دلاری واقعی تبدیل شود.
به روز رسانی: آقای «تیم کوک» که همین روزها جشن اولین سالگرد انتخابش به عنوان مدیر عامل را خواهد گرفت، با انتشار نامه‌ای خطاب به کارمندان اپل نظرات خود را پیرامون این پیروزی حقوقی بیان کرده:
- امروز یک روز مهم برای اپل و نوآوران در همه‌ جای جهان بود.
- بسیاری از شما در چند هفته اخیر از نزدیک پیگیر دادگاه ما بر علیه سامسونگ بودید. ما با اکراه و پس از درخواست‌های مکرر از سامسونگ برای متوقف ساختن کپی‌برداری، رویه قضایی را برگزیدیم. این پرونده همیشه برای ما چیزی بیشتر از پتنت‌ها و پول بود. درباره ارزش‌ها بود. ما اصالت و نوآوری را ارج می‌گذاریم و زندگی خود را وقف ساخت بهترین محصولات جهان می‌کنیم. و این کار را برای دلشاد کردن مشتریانمان می‌کنیم، نه برای اینکه رقبا وقیحانه کپی‌برداری کنند.
- ما یک سپاسگزاری عمیق را به هیئت منصفه‌ای بدهکار هستیم که وقت خود را صرف گوش دادن به ماجرای ما کردند. از اینکه بالاخره فرصت تعریف کردن آن را داشتیم به هیجان آمده بودیم. کوهی از شواهد که در طول دادگاه ارائه شد، نشان می‌داد که کپی کردن سامسونگ بسیار عمیق‌تر از آن چیزی بوده که می‌دانستیم.
- اکنون هیئت منصفه حرفش را زده. به خاطر اینکه رفتار سامسونگ را عمدی قلمداد کرده‌اند و پیامی واضح و بلند فرستاده‌اند که سرقت کار درستی نیست، آنها را تحسین می‌کنیم.
- (خطاب به کارکنان اپل) من به کار تک تک شما افتخار می‌کنم.
- امروز، ارزش‌ها پیروز شدند و امیدوارم که تمام دنیا این را شنیده باشد.
تیم
به روز رسانی: کمپانی سامسونگ در بیانیه‌ای که به فاصله کوتاهی بعد از اعلام رأی منتشر کرد، چنین نوشته است: «مایه تأسف است که قانون پتنت می‌تواند دستکاری شود تا به یک کمپانی، "انحصاری در زمینه ساخت مستطیل‌هایی یا گوشه‌های گرد یا تکنولوژی‌هایی که هر روز توسط سامسونگ و دیگر کمپانی‌ها بهبود یافته است" بدهد. مصرف‌کنندگان حق انتخاب دارند و زمانی که ممحصولات سامسونگ را خریداری می‌کنند، می‌دانند که چه می‌خرند. این حرف آخر در این پرونده یا منازعاتی که در دادگاه‌ها و محاکم سرتاسر دنیا برگزار می‌شود و برخی از آنها بسیاری از ادعاهای اپل را رد کرده‌اند، نیست. سامسونگ به نوآوری خود و ارائه انتخاب‌ها به مصرف‌کنندگان ادامه خواهد داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر