۱۳۹۱ شهریور ۲, پنجشنبه

کاهش‌ ضرر آلودگی‌هوا با این ویتامین


مطالعه ای که به تازگی انجام شده است نشان می دهد که ویتامینC (سی) اثرات مضر آلودگی هوا را در افراد مبتلا به بیماری های مزمن ریوی کاهش می دهد.
به گزارش ملت ایران به نقل از ایرنا، محققان کالج سلطنتی لندن با مطالعه بیماران مبتلا به آسم و یا بیماری مزمن انسداد ریوی، متوجه شدند افرادی که میزان ویتامین 'سی' در بدن آنها پایین است زمانی که آلودگی هوای بیرون از منزل زیاد باشد با افزایش خطر مشکلات تنفسی روبرو می شوند.

'کریستینا کانووا' یکی از محققان این مطالعه گفت: اثر محافظتی ویتامین سی همچنین در مورد افراد سیگاری و مسن مشهود بود.
آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین سی از بدن در برابر مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد که به سلول ها آسیب می زند، محافظت می کند.
رادیکال های آزاد زمانی تشکیل می شوند که آلودگی هوا وارد ریه ها می شود و شواهد نشان می دهند که آنها در ابتلا به بیماری قلبی، سرطان و یا حتی بیماری های تنفسی نقش دارند.
آنتی اکسیدان ها می توانند به رادیکال های آزاد بچسبند و آنها را قبل از اینکه به سلول ها آسیب بزنند، از فعالیت باز دارند.
در این مطالعه محققان بیش از 200 بیمار مبتلا به آسم و یا انسداد مزمن ریوی را که در روزهای قبل و بعد از ورود به بیمارستان در معرض سطوحی از آلودگی هوا قرار داشتند، بررسی کردند.
اکثر بیماران بین 54 تا 74 سال سن داشتند بودند و برخی از آنها 18 ساله بودند.
نتایج این مطالعه نشان داد که هر افزایش 10 میکروگرمی در متر مکعب آلودگی هوا خطر بستری شدن بیماران مبتلا به آسم و یا انسداد مزمن ریوی را در بیمارستان 35 درصد افزایش می دهد.
همچنین خطر بستری شدن افرادی که سطح ویتامین دی در بدنشان کم است 2/1 برابر بیشتر می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر